Sztampowo czy kreatywnie? Monotonnie czy efektywnie? Jednakowo czy barwnie? A Ty, jak wolałbyś, żeby Twoje dziecko uczyło się nowego języka? English Sound zapewnia unikatową metodę nauki języka angielskiego, dzięki której Twoje dziecko nie będzie mogło się doczekać kolejnych zajęć. Let's check!
Metody nauczania w English Sound:

Metoda "Dopytywacza"
Pytanie: Jaka jest stolica Brazylii? Odpowiedź: Brasilia (no, a teraz to zapamiętaj!)
Czy taki model nauki gwarantuje skuteczność? Być może. Jednak o wiele efektywniej jest tak przygotować materiał do przyswojenia, by jak najbardziej go uatrakcyjnić. Zamiast udzielać bezpośredniej odpowiedzi i oczekiwać, że uczeń ją zapamięta, o wiele lepiej zastosować metodę "dopytywacza". Jak?
Jaka jest stolica Brazylii? Miasto, które zostało wybudowane od podstaw, daleko wgłąb lądu. Po co? W ten sposób Brazylijczycy chcieli pokazać światu, że ich kraj to nie tylko plaże. Jak to zrobili? Zbudowali uporządkowane, nowoczesne i piękne miasto, mające kusić turystów. Jaką nazwę wymyślili? Stolicę nazwali tak, by jednoznacznie kojarzyło się z ich krajem - Brasilia.
Metoda "Naśladowacza"
Chcąc przygotować pyszną sałatkę, można poprosić kogoś o przepis i robić krok po kroku to co w nim napisano, ściśle trzymając sie instrukcji.
Ale jest też inna możliwość - metoda naśladowacza. Polega na tym, że od razu zabieramy się do pracy, bez teoretycznego wstępu. W towarzystwie nauczyciela, krok po kroku robimy to co on. Dlaczego? Ponieważ umysł od razu angażuje wszystkie zmysły - wzroku, zapachu, dotyku, słuchu i smaku. Czy to jest efektywne? Profesor Maria Jagodzińska przeprowadziła badania, które pokazały, że 6-letnie dzieci stosując metodę naśladowcza, uzyskały podobnie dobre wyniki, jak 10-latki, stosujące metodę pierwszą!


Metoda "Wiercipięty"
Wyobraź sobie ciszę, dzieci ubrane w eleganckie mundurki, siedzące grzecznie przy ławkach. Starannie zatemperowanym ołówkiem wyraźnie piszą serię słówek, których się nauczą. Brzmi nieprawdopodobnie? Bo takie jest!
To nie jest przecież świat dzieci. Nasze pociechy potrzebują ruchu, atrakcyjnego przekazu, śpiewu, zabawy i niebanalności! Właśnie dlatego metoda "wiercipięty" to ruch, muzyka, scenki, teatrzyki, praca na dywanie! W małych grupkach, raz pod oknem, raz pod stolikiem! Sama frajda! A jak pokazują badania, to właśnie dobry kierunek, ponieważ nie inaczej dzieci poznają świat, jak przez zabawę.
Metoda "Marzyciela"
Czy widziałeś kiedyś polski banknot 100 zł? Z pewnością! Nie raz, nie dwa! To spróbuj przypomnieć sobie, jakie miasto widnieje na jego odwrocie... Daj sobie chwilę na zastanowienie. Trudne?
Jak zatem wytłumaczyć zjawisko, w którym naszym oczom jawi się coś setki razy, a i tak nie pamiętamy szczegółów? Tak właśnie jest ze schematycznymi powtórkami. Ale przecież powtarzanie jest potrzebne, by coś zapamiętać. Metoda "marzyciela" wykorzystuje ogromną wyobraźnię dzieci, by utrwalały poznany materiał.
No to próbujemy! Wyobraź sobie wieeeeelki, sięgający chmur zamek! Jest cały zbudowany z czerwonej cegły. Wokół zamku jest głęboka fosa, a w niej mnóstwo wody. Nad nad nią wisi drewniany most zwodzony. Patrzysz na ogromną bramę, a tuż nad wejściem zawieszona jest tablica. Złotymi literami połyskuje napis "Malbork". Właśnie to miejsce widnieje na odwrocie 100 zł. Teraz już zapamiętasz :)


Metoda "Pływaka"
Będąc za granicą, często coś nas zaskakuje. Na przykład wrażenie robi na nas przejażdżka po angielskim rondzie, gdzie ruch odbywa się po lewej stronie. Z kolei być może będąc w Szwecji, niespodzianką był dla nas fakt, że miejscowi obiad popijają wodą. Albo odwiedzając Czechy, zaskoczyło nas, że w ciągu dnia, miasta wymierają, ponieważ miejscowi udają się na siestę!
Nauka języka, to nie tylko przyswajanie sobie słownictwa i zasad gramatycznych. To także "zanurzenie się" w kulturę, styl życia, literaturę, zwyczaje czy kuchnię mieszkańców tych krajów. W ten sposób obcojęzyczne bodźce wspierają obycie z językiem! A nauka jest o wiele przyjemniejsza!
Nasze podejście do rozwoju językowego
Osiem strategicznych czynników leżących u podstaw naszej metody

1. Krytyczny okres – neuroplastyczność w młodym wieku
A critical period for second language acquisition – badanie pokazujące, że wraz z wiekiem (szczególnie po okresie dojrzewania) maleje zdolność do przyswajania języka obcego, co potwierdza wyższe efekty w młodszym wieku.

2. Pełna immersja we wczesnym dzieciństwie
Early immersion (foreign-language instruction) – metaanaliza wskazująca, że intensywna nauka obcego języka rozpoczynająca się od 5–6 roku życia prowadzi do niemal natywnej biegłości już w wieku około 11 lat.

3. Rola multisensoryki – wzrok, ruch, gest
Sensorimotor- and multisensory-enriched vocabulary training – praca ukazująca, że dzieci korzystające z obrazów, gestów i ruchu w nauce słówek osiągają lepsze rezultaty w naturalnym przyswajaniu języka nawet po 6 miesiącach od rozpoczęcia nauki.

4. Znaczenie interakcji społecznych i pracy w grupach
Feedback‑supported tasks & peer‑work activities – zadania wzbogacone o informację zwrotną oraz praca zespołowa zwiększają zaangażowanie, samoocenę i rozwój językowy młodzieży. Języka używamy by komunikować się z innymi, dlatego uczymy się go w grupie.

5. Siła mowy czułej – scaffolding językowy od dorosłych
Instructional scaffolding – werbalne wsparcie lektora prowadzącego zajęcia z użyciem tylko uczonego się języka przekłada się na lepsze funkcje wykonawcze i językowe u uczniów już po 2 latach nauki w takim stylu.

6. Unikanie ekranu – lepszy rozwój językowy
Estonian study (Frontiers in Developmental Psychology) – pokazuje, że nadmierne korzystanie z ekranów osłabia słownictwo i składnię u dzieci, podczas gdy regularne rozmowy czy wspólne czytanie silnie wspiera rozwój języka. Tak praktykujemy.

7. Optymalny wiek – nie tylko maluchy!
Choć dzieci mają wyjątkową neuroplastyczność, a nastolatki lepiej pojmują zasady gramatyczne, to również dorośli mogą osiągnąć sukces dzięki motywacji i dobrze dobranym strategiom. Efektywność nauki uzależniona jest od metod nauczania.

8. Korzyści płynące z dwujęzyczności
The Power of the Bilingual Brain – badania z programów immersji w Utah potwierdzają, że dzieci uczące się dwóch języków rozwijają lepsze funkcje poznawcze i opóźniają starzenie się mózgu.

